
Hantera bråkiga ungdomar
Aggression är ett inlärt beteende som man tar till sig genom observation, imitation, direkt erfarenhet och övning.
Det finns tre huvudsakliga klassrum för inlärningar av aggression – hemmet, skolan och massmedia. Det är därför viktigt att ha kunskap och respekt för den typen av beteende och att kunna hantera dem på rätt sätt. Att ge medarbetarna kompetens i dessa frågor ger en bra arbetsmiljö, där alla trivs och bidrar till en ökad lönsamhet för verksamheten.
Syfte:
- Ge kunskap och ökad förståelse om aggression.
- Ge kunskap i hur konflikter med ungdomar kan förebyggas och hanteras i verksamheten.
- Ger kunskap om hur man med hjälp av ett systematiskt/pedagogiskt sätt förebygga och minska risken för att konflikter mellan personal och ungdomar uppstår.
- Ge kunskap om hur man arbetar praktiskt med uppmärksamt lyssnande.
Mål:
· Deltagarna skall ha fått ökad kunskap, konkreta råd och verktyg i hur man kan förebygga och hantera ”aggression” i det dagliga arbetet.
· Deltagarna skall ha fått ökad kunskap i den psykologiska metoden ”uppmärksamt lyssnande”.
Arbetsformer: Teori varvas med grupparbeten och diskussioner.